קצר ולעניין

מתוך הרצאתו מ-1968 של פרידריך האייק "תחרות כתהליך של גילוי":

התיאוריה הכלכלית יכולה לפעמים להפריע להבנה אמיתית של אופיו של תהליך התחרות, מכיוון שהיא מתחילה מהנחת יסוד של כמות נתונה של סחורות במחסור.  אבל השאלות – איזה סחורות נמצאות במחסור, או איזה…

למאמר המלא

קצר ולעניין

מתוך מאמרו של צ'רלס סטיל, "הניסוי הסובייטי: לקחים לפיתוח כלכלי":
ברית המועצות הייתה אחד הניסויים הגדולים ביותר בפיתוח כלכלי – ניסוי ענק, טרגי, וכושל.  אפשר לייחס ישירות את הביצועים הירודים של השיטה הזו לחוסר היכולת של המתכננים המרכזיים להקצות משאבים…

למאמר המלא

קצר ולעניין

מתוך מאמרו של פול היינה, "מדידות של עושר והשערות של צדק":
נניח ששודד חמוש מעמיד בפניכם ברירה – "הכסף או החיים".  כולנו נסכים שאתם לא לוקחים חלק בחליפין מרצון כשאתם נותנים לו את הכסף מהארנק שלכם.  אנחנו קוראים לזה כפיה מכיוון שהשודד משכנע אתכם לעשות כרצונו בכך שהוא מאיים לצמצם לכם את האופציות.
השווו מקרה זה למקרה בו נהג מונית לא רוצה להסיע אתכם אלא אם כן תשלמו לו.  אם במקרה זה תתנו לו כסף מהארנק שלכם, כולנו נבין שאתם לוקחים חלק בעסקת חליפין מרצון.  ההבדל בין שני המקרים הוא שנהג המונית משכנע אתכ…

למאמר המלא

קצר ולעניין

מתוך ספרו העומד לצאת לאור של תומס סואל, "אפליה ופערים":

"להרוג את האווזה שמטילה את ביצי הזהב זו אסטרטגיה פוליטית הגיונית, בתנאי שהאווזה לא תמות לפני הבחירות הבאות"

למאמר המלא

קפיטליזם מקדם שוויון

representacin automovil moderno proyectando sombra automovil antiguo en contrapicado

http://fee.org/articles/capitalism-promotes-equality/

פורסם ב- FEE.org, 02.02.2016

גם בארה"ב וגם בישראל, השיח הכלכלי מתמקד באי שוויון בהכנסות.  האם זו הדרך הנכונה להסתכל על אי שוויון?

התנועה החלה להאט כשיצאתי מבוסטון בדרכי לשדה התעופה. הוצאתי את הטלפון מבוסס-אנדרואיד שלי (שעלה לי 100$) ופתחתי את גוגל מפות. דיווח התנועה הראה לי בזמן אמיתי את המסלול המהיר ביותר וכמה דקות יקח לי. תודות לגוגל, לא פספסתי את הטיסה.

עד לפני שנים מעטות הסתמכנו על דיווחי תנועה ממסוקים, ופעמים רבות עד ששמענו את הדיווחים הם כבר היו לא רלוונטים.

איך גוגל עושה את זה? התשובה היא מיקור המונים. אם אתם חלק משני-שליש מהאוכלוסיה האמריקאית שיש בבעלותה סמארטפון, ואם ה-GPS במכשירכם דולק, אתם מייצרים מידע תחבורתי בזמן אמת.

עניים או עשירים, לרוב הנהגים בכבישים המהירים יש את אותה גישה לאותה טכנולוגיה מופלאה המייצרת דיווחי תנועה, ואותן הזדמנויות להשתמש בה. זוהי רק דוגמה אחת לאיך השוק יוצר שוויון בצריכה.

המכוניות בהן אנו נוהגים הן אינדיקציה נוספת לשוויון בצריכה. אני נוהג בסובארו. ישנן מכוניות גדולות, נוחות, ויקרות יותר בשוק, אבל האם לאיש עשיר שנוסע באותה דרך כמוני לשדה התעופה יש יתרון משמעותי על פני? הוא אולי יכול לשכור נהג ולעשות משהו מועיל יותר בזמן הנסיעה, אך אפילו יתרון זה יצטמצם כשמכוניות ללא נהג יהפכו לנורמה.

בעבר, לעשירים היו כרכרות והעניים היו הולכים ברגל.

כמעט כל מוצר או שירות שמשפר את חיינו דורש שוק בקנה-מידה גדול או שלא יהיה משתלם להציע אותו. האנשים שממציאים ומייצרים עבור קהל יעד מסיבי מתעשרים, וככל שממציאים אלה משפרים את חיי כולנו, כך הם מתעשרים יותר. אבל – הם גם מקטינים את הפערים באיכות החיים בינם לבין ההמונים שאת חייהם הם משפרים.

למייסד גוגל, לארי פייג', יש הכנסה עצומה בהרבה מאשר לרובנו, אבל במונחים של צריכה ההבדל כמעט זניח. דבר זה מדהים בהתחשב במידה בה גוגל שיפרה את חיינו.

שחקן הפוטבול הנודע טום בריידי מרוויח כ-10 מיליון דולר בשנה. הדיאטה שלו תפסה כותרות לאחרונה. האם תום בריידי נהנה מיתרונות בריאותיים שלא זמינים לאמריקאים אחרים עם הכנסה קטנה בהרבה? בריידי מעסיק טבח. המשפחה שלי לא, אבל אנחנו אוכלים פחות או יותר כמוהו – אנחנו אוכלים בעיקר פירות וירקות אורגנים, דגנים מלאים, קטניות, ודגים. ברוב ימות השנה, הפירות והירקות שאנחנו קונים טריים באותה מידה, אם לא יותר, מהפירות והירקות שבריידי קונה.

ב-1900, אמריקאים הוציאו כחצי מהכנסתם על אוכל ולבוש. היום, ההוצאה עומדת על כ-20%. בימינו מוצרים טריים מרחבי העולם מחכים לאדם הממוצע בסופרמרקט, דבר שלא היה זמין לפני מאה שנה אפילו למלכים.

ב-1900, רק לרבע ממשקי הבית בארצות הברית היו מים זורמים, ולאפילו פחות היו אסלות. רק אחרי עשרות שנים נוספות פלאים כמו חשמל, מכוניות, וצנרת ביתית הפכו לנפוצים. לעשירים יש אולי ברזים מצופים זהב, אבל האם המים שלהם איכותיים יותר מהמים שיש לי בבית?

מוצרי הצריכה הבסיסיים שזמינים היום לכולנו לא היו עולים בדמיוננו לפני מאה שנה. השוק מייצר שוויון בצריכה.

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר.