קצר ולעניין

מתוך הרצאתו מ-1968 של פרידריך האייק "תחרות כתהליך של גילוי":

התיאוריה הכלכלית יכולה לפעמים להפריע להבנה אמיתית של אופיו של תהליך התחרות, מכיוון שהיא מתחילה מהנחת יסוד של כמות נתונה של סחורות במחסור.  אבל השאלות – איזה סחורות נמצאות במחסור, או איזה…

למאמר המלא

קצר ולעניין

מתוך מאמרו של צ'רלס סטיל, "הניסוי הסובייטי: לקחים לפיתוח כלכלי":
ברית המועצות הייתה אחד הניסויים הגדולים ביותר בפיתוח כלכלי – ניסוי ענק, טרגי, וכושל.  אפשר לייחס ישירות את הביצועים הירודים של השיטה הזו לחוסר היכולת של המתכננים המרכזיים להקצות משאבים…

למאמר המלא

קצר ולעניין

מתוך מאמרו של פול היינה, "מדידות של עושר והשערות של צדק":
נניח ששודד חמוש מעמיד בפניכם ברירה – "הכסף או החיים".  כולנו נסכים שאתם לא לוקחים חלק בחליפין מרצון כשאתם נותנים לו את הכסף מהארנק שלכם.  אנחנו קוראים לזה כפיה מכיוון שהשודד משכנע אתכם לעשות כרצונו בכך שהוא מאיים לצמצם לכם את האופציות.
השווו מקרה זה למקרה בו נהג מונית לא רוצה להסיע אתכם אלא אם כן תשלמו לו.  אם במקרה זה תתנו לו כסף מהארנק שלכם, כולנו נבין שאתם לוקחים חלק בעסקת חליפין מרצון.  ההבדל בין שני המקרים הוא שנהג המונית משכנע אתכ…

למאמר המלא

קצר ולעניין

מתוך ספרו העומד לצאת לאור של תומס סואל, "אפליה ופערים":

"להרוג את האווזה שמטילה את ביצי הזהב זו אסטרטגיה פוליטית הגיונית, בתנאי שהאווזה לא תמות לפני הבחירות הבאות"

למאמר המלא

רשתות בתי ספר פרטיים בבריטניה מדרבנות רפורמות במערכת החינוך

http://www.economist.com/news/britain/21623766-academies-programme-has-transformed-englands-educational-landscape-new-school-rules

פורסם באקונומיסט, 11.10.2014

בבריטניה, מאמצים הנועדו להקל על הבירוקרטיה החונקת של משרד נחיהוך, נושאים פרי:
המדינה שקידמה את הרפורמה המבנית הרדיקלית ביותר במערכת החינוך שלה בשנים האחרונות היא בריטניה.  מייקל גוב, שר החינוך עד לא מזמן, התעמת עם וועדי מורים שמאלניים והרחיב את "תוכנית האקדמיות", שהושקה ע"י ממשלת הלייבור בתחילת שנות האלפיים.  תוכנית זו נועדה לבטל את תלותם של בתי הספר מהבירוקרטיה של הממשל המקומי.  עד כה, שני שליש מבתי הספר המקיפים באנגליה (לסקוטלנד, ויילס, וצפון אירלנד יש מערכות חינוך משלהן), קיבלו מעמד של "אקדמיות".  כ-4000 תיכונים שולטים כעת בתקציב, בתוכנית הלימודים, ובכוח-האדם שלהם.  בדיקה מראה שביצועי תלמידי ה"אקדמיות" השתפרו מהר יותר מאלה של תלמידים בבתי הספר הרגילים.  ככל שבתי הספר אוטונומיים יותר, וככל שהן אוטונומיים לאורך זמן ארוך יותר, כך מצבם טוב יותר.

למרות זאת, ישבם הבדלים גדולים בין הביצועים של האקדמיות השונות.  אופסטד, רשות הפיקוח על בתי הספר באנגליה, קיבלה לאחרונה סמכויות מורחבות לנטר את רשתות האקדמיות.  התקווה היא שדור חדש של מנהלים עצמאיים יעזו יותר לקדם שינויים ולפטר כוח אדם באיכות נמוכה.  רשתות שמנוהלות טוב יותר צריכות לקבל תמריצים כדי להחליף את אלה הכושלות, אך לא במידה שתעודד אותן להתרחב מהר מידי או רחוק מידי.  הבעיות הקשות ביותר התגלו בקרב הרשתות הגדולות ביותר.

אולי זו הצעה שנויה במחלוקת, אבל רצוי לאפשר לארגונים למטרת רווח להצטרף, כמו בארה"ב ובשוודיה.  רפורמות בסקטור הציבורי עובדות בצורה הטובה ביותר ככל שיש יותר מתחרים שמדגימים כיצד הם יכולים לעשות דברים בצורה טובה יותר.